ASTRICC winkelautomatisering

Ik ben Ap Tichem.

Ik ben een ervaren en gedreven consultant met ruim twintig jaar ervaring in de winkelautomatisering en het implementeren van back- en front office oplossingen bij vooral supermarktorganisaties met de focus op de processen in de winkelpraktijk.

Ap Tichem

Ik ben zeer doelgericht en accuraat, maar ook pragmatisch. Ik ga altijd voor kwaliteit, maar sla daarin niet door. Het eindresultaat moet zijn dat de oplossing naar tevredenheid werkt. Klanten waarderen deze aanpak en weten dat ik me voor hen inzet. 

Graag vorm ik een onafhankelijk oordeel en vind het ook fijn om samen in een team aan een goed resultaat te werken. Ik houd van orde en structuur en ben vaak op mijn best als er orde in de (mogelijke) chaos moet komen.

ASTRIIC winkelautomatisering

Mijn geschiedenis

Ik ben opgegroeid op het platteland van de Wieringermeer (kop Noord-Holland), en van origine dus een echte Meerpeen. Van huis uit kreeg ik een no-nonsense mentaliteit mee, en je moest hard werken of leren. Na een klein jaar studeren in Amsterdam ging ik tijdelijk, dacht ik, werken bij een supermarkt in de Wieringermeer. Uiteindelijk ben ik twintig jaar bij Deen Supermarkten in dienst geweest. In meerdere soorten supermarkten (klein, middel, groot, dorp, stad) in verschillende functies gewerkt (medewerker, afdelingschef, assistent bedrijfsleider, bedrijfsleider). Ook vele jaren in Volendam gewerkt, maar uiteraard ben ik daar altijd een ‘jas’ gebleven. Bij Deen kon ik alle processen heel goed leren, en zonder veel automatisering in de begintijd leerde je toen goed de basis principes kennen. Bij Deen werkte ik ook een paar jaar in de eerste supermarkt van het bedrijf met scanningskassa’s. De processen in de supermarkt zelf moesten bij mij gewoon op orde zijn. Mijn motto daarnaast was uiteindelijk heel simpel: “Winkel is klant”. Nieuwe medewerkers werden dus uiteraard goed ingewerkt, klanten wachtten nooit bij de kassa, er lag geen rommel op de vloer, enzovoort.

Ap Tichem

Winkelautomatisering

Na mijn supermarkt tijdperk zocht ik een geheel nieuwe uitdaging, en dat werd de automatisering. Heel specifiek werd het werkterrein winkelautomatisering / supermarktautomatisering. Ik werd aangenomen bij KAS in Amersfoort, een leverancier van kassa’s en software (front- en back office applicaties). Omdat ik eerst op de software-afdeling in Doetinchem ging werken, ben ik vanuit Hoorn verhuisd naar de Achterhoek. Ik woon nog steeds naar volle tevredenheid in het mooie Lichtenvoorde.

KAS werd overgenomen door TEC, en tegenwoordig is dat Toshiba (of TGCS, Toshiba Global Commerce Solutions). Lange tijd heb ik heen en weer gependeld tussen de Achterhoek en het kantoor in Utrecht. De kennis van supermarkten en de processen bleek een heel goede combinatie met de tak van automatisering waarin ik ging werken.

Toshiba

Mijn eerste taak bij Toshiba was om een urenregistratie-pakket te leren kennen. Als nieuwe medewerker was het heel lastig om aan te geven dat ik er weinig van begreep. Toen ik dat toch gedaan had, was het antwoord dat ik de nieuwe applicatie moest gaan beoordelen aan de hand van mijn ervaring. Ik moest dus gaan kijken hoe de applicatie zou moeten werken in plaats van hoe het werkte. Die les heb ik altijd onthouden; de wens moet heel goed uitgewerkt worden en het moet werken voor de gebruikers. Nog steeds is mijn principe: “Het moet gewoon werken”.

De rol van consultant

Toshiba levert hardware voor retail-omgevingen, maar ontwikkelt zelf ook softwareoplossingen daarvoor. De rol van consultant die ik invulde had grotendeels betrekking op de functionaliteit van die eigen front- en backoffice applicaties. In meerdere gevallen heb ik ook een stuk projectleiding opgepakt (bij nieuwe releases of implementaties).

Hoofdactiviteiten

Organisaties waarvoor ik activiteiten uitgevoerd heb:

Mijn carrière bij Toshiba besloeg ruim twintig jaar. In die tijd bleef de functie steeds consultant, maar ik mocht die breed invullen en zodoende kon ik heel veel leren en me blijven ontwikkelen. In het begin begeleidde ik vaak winkels die migreerden naar een nieuwe oplossing, ik ontwikkelde trainingen inclusief handleidingen, ik gaf trainingen, en ik hielp met voorinstallatie-, installatie- en migratieprocedures. De focus kwam daarna meer op het helpen van de (supermarkt)organisaties met hun wensen.

ZZP'er

In 2022 ben ik, Ap Tichem, gestart met mijn eigen bedrijf ASTRIIC. Ik zet mijn uitgebreide kennis en grote ervaring in als in te huren consultant, zodat de (supermarkt)organisatie geholpen wordt met zijn vraagstuk op het gebied van winkelautomatisering. Concreet kan en zal ik vooral de rol van functioneel consultant op me nemen bij en voor de klant. Ik heb kennis van supermarkten en de processen daar, en heb vele rollen vervuld bij implementatie- en migratieprojecten qua winkelautomatisering bij vooral supermarkt organisaties.

ASTRIIC Winkelautomatisering

Door de grote veelzijdigheid die ik meebreng kan ik klanten op meerdere terreinen helpen en ontzorgen. Ik ben een pragmatische realist, die er voor de klant is om hem te helpen, en om altijd de juiste oplossing van de juiste kwaliteit te leveren die nodig is. Extra rollen die ik voor een klant kan invullen zijn bijvoorbeeld informatieanalist, trainer, acceptatie-tester, functioneel applicatiebeheerder.

Ik blijf in de Achterhoek wonen. Ik werk vanuit huis als dat mogelijk is of indien nodig of gewenst op locatie. Vaak ga ik eropuit in de natuur, en meerdere keren per week ben ik bij mijn sportclub Optimaal Leefstijl in Doetinchem te vinden.

Apollo Stoffel Tichem

Oh ja, ik was het vierde kind in het gezin en ben vernoemd naar de oma van mijn moederskant. De naam Apollo Stoffel komt daar dus vandaan (mijn doopnaam, van Apollonia Stoffelina). Vandaar mijn volledige naam: Apollo Stoffel Tichem. Mijn korte naam is Ap Tichem, met roepnaam Ap; Ap dus met een ‘p’. Als je vervolgens een naam voor je eigen bedrijf gaat verzinnen, is het heel logisch je naam erin te verwerken. ASTRIIC staat voor Apollo Stoffel Tichem, aangevuld met Retail ICT Implementatie & Consultancy.